زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه

بهترین زبان مدل‌سازی فرایند چیست؟

بهترین زبان مدل‌سازی فرایند

زبان BPMN مجموعه‌ای از نمادها جهت مدل‌­سازی فرایندها می‌باشد که مخفف کلمه Business Process Modeling Notification است و بهترین زبان برای مدل‌سازی فرآیندهای کسب و کار (سازمانی) می‌باشد.

مزیت BPMN چیست؟

BPMN ابزار اصلی در تکنولوژی مدیریت فرآیندهای کسب و کار می‌باشد. مزیت اصلی استفاده از این زبان، قابلیت تبدیل آن به زبانهایی است که قابل پردازش توسط موتورهای گردش­ کار و فرایند است.

BPMN مدل­سازی مدیریت فرآیند کسب و کار را بر­عهده دارد و برای انواع مخاطبین (مدیران ، کارشناسان ، تحلیلگران و …) قابل درک و فهم است.

مدل ارائه گرافیکی BPMN یک روال استاندارد و مشخص برای مدل‌سازی فرآیندهای سازمان میباشد. برای ترسیم وضعیت موجود با استفاده از زبان BPMN نیاز است افراد آگاه از فرایندهای سازمان حضور داشته باشند تا بر اساس روایت این افراد و بررسی اسناد و مدارک سازمان و رهگیری خطوط کاری سازمان، اقدام به ترسیم فرآیند ها نمود.

پس از ترسیم BPMN مشخص میشود سازمان چه فرآیندهایی در حال اجرا دارد و همچنین تفکیک فرآیند ها بر اساس کاربردهای آن مشخص شود. (فرآیندهای اداری، فرآیندهای بازرگانی و فرآیندهای Core Business و …) مشخص شود هر فرایند از کجا شروع شده و به کجا خاتمه میابد.

همچنین ارتباط فرآیندها با یکدیگر مشخص شود و  واضح است که هر فرآیند با محیط پیرامونی خود (سایر نرم افزار، سایر پایگاه‌های داده و …) چگونه ارتباط دارد و تعامل میکند. همچنین مسئولیت‌های افراد در سازمان هم مشخص میشود اینکه هر فردی چه کاری انجام میدهد و قواننین موجود در یک فرایند مشخص میشود.

بعد از ترسیم فرایند­ها بر اساس استاندارد BPMN سازمان تصویر روشن و شفافی از فرایندهای خود خواهد دارد و میتواند با اطلاعات کافی اقدام به خرید نرم افزار یا انجام یا نظارت بر امور اجرایی خود و… نماید.

در آخر برخی از ویژگی‌های BPMN عبارتند از:

  • امکان مدل سازی پیچیدگی های واقعی محیط کسب و کار
  • امکان مدل سازی تعاملات فرایند با سایر فرایندها و سایر سیستم ها
  • امکان مدل سازی تعامل فرایندها و سرویس ها
  • استاندارد مورد قبول شرکت ها و فعالان سیستم های مدیریت جریان کار

در زیر علائم BPMN 2.0 را مشاهده می‌فرمایید.

زبان مدلسازی BPMN2.0

زبان BPMN 2.0 در یک نگاه

سوال شما در بانک سوالات نبود؟

اگر شما هم سوال دارید میتوانید سوال خود را همینجا از ما بپرسید، ما در کمترین زمان، پاسخ سوال شما را آماده و همزمان علاوه بر این صفحه، در کانال تخصصی آکادمی BPM و BPMS هم منتشر میکنیم.

سوالات دیگر کاربران که شاید سوال شما هم باشد…

به این مطلب امتیاز دهید

عضو خبرنامه  فراگستر شوید تا از آخرین اخبار و اطلاعات جدید سریعتر باخبر شوید.

۴۲۶۲۳ (۰۲۱)