زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه

چه تعداد زبان مدل‌سازی فرایند در دنیا وجود دارد؟

چه تعداد زبان مدل‌سازی فرایند در دنیا وجود دارد؟

برای اینکه بتوان سناریو فرآیند یک سازمان یا همان روایت فرآیند را به صورت اشکال گرافیگی قابل فهم برای توسعه دهنده نرم‌افزارهای سازمان یا کسی که فرآیندها را در سیستم‌های مدیریت جریان کار (bpms)  می‌سازند تبدیل کنیم؛ از زبان‌های مدل سازی استفاده می کنیم.

زبان‌های مختلفی در دنیا وجود دارد که برای مدل‌سازی فرآیندی استفاده می‌شوند که در این مقاله به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم:

  • زبان مدل‌سازی UML

UML مخفف Unified Modeling Language یک زبان قدرتمند مدلسازی است که توسط مهندسی نرم‌افزار برای مدلسازی و ساخت نرم‌افزار کاربرد فراوانی دارد. UML نمودارهای متنوعی را برای مدلسازی بکار می‌گیرد. نمودارهای UML در دو گروه «نمودارهای رفتاری» و «نمودارهای ساختاری» طبقه‌بندی می‌شوند.  UML برای ایجاد درک صحیح از مدل، بکارگیری چند نمودار را برای توصیف پیشنهاد می‌نماید. UMLبرای بکارگیری عمومی در مدلسازی هرگونه نرم‌افزاری، طراحی شده است و دامنه گسترده‌ای را شامل می‌شود.

UML برای مدلسازی نرم‌افزار طراحی شده است و نه مدلسازی فرایند. ساخت نرم‌افزار حوزه وسیعی را شامل می‌شود که بکارگیری آن در حوزه فرآیند علاوه برای ایجاد پیچیدگی، باعث انحراف از تمرکز برروی فرآیند و کارایی فرآیند می‌گردد.

چه تعداد زبان مدل سازی فرایند در دنیا وجود دارد؟
  • مدلسازی براساس BPMN

BPMN مجموعه ای از نمادها جهت مدل سازی فرایندها می باشدکه مخفف کلمه Business Process Modeling Notation است و بهترین زبان برای مدل سازی فرآیند های کسب و کار (سازمانی) شناخته شده است (در این باره بیشتر بدانید). BPMN ابزار اصلی در تکنولوژی مدیریت فرآیندهای کسب و کار می باشد. مزیت اصلی استفاده از این زبان، قابلیت تبدیل آن به زبانهایی است که قابل پردازش توسط موتورهای گردش کار و فرایند است. BPMN مدل سازی مدیریت فرآیند کسب و کار را بر عهده دارد و برای انواع مخاطبین (مدیران ، کارشناسان ، تحلیلگران و …) قابل درک و فهم است.

  • FlowChart

فلوچارت یک نوع از نمودار است که نشان دهنده یک الگوریتم، گردش کار یا فرایند است. بیشتر از فلوچارت برای مهندسی نرم افزار استفاده می شود تا در مدل کردن فرآیند های سازمان.

  • XPDL

XPDL یا زبان تعریف فرایند بصورت XML، یک فرمت استاندارد است که توسط کنسرسیوم جهانی مدیریت گردش کار (WFMC) مطرح شده و هدف آن فراهم نمودن امکان تبادل تعاریف فرایندهای کسب‌وکار بین محصولات ارائه‌دهنده گردش کار و سیستمهای مدیریت فرایندهای کسب‌وکار (ابزارهای مدلسازی مختلف) است.

منبع : wfmc.org/index.php/standards/xpdl

  • BPSim

BPSim که توسط کنسرسیوم WFMC معرفی شده است این امکان را فراهم میاورد که فرایندهای شناسایی شده در BPMN و XPDL با اطلاعات دقیقی از روشها و تحلیلها مورد حمایت واقع شوند.

شبیه‌سازی در BPMS این امکان را فراهم میاورد تا رفتارهای پویای فرآیندهای کسب و کار مانند زمانهای مازاد و … پشتیبانی شود و در جهت بهبود کارآیی فرایند، روال، کیفیت محصول، رضایت مشتری و استفاده بهینه از منابع بکار گرفته شود.

منبع : https://www.bpsim.org

سوال شما در بانک سوالات نبود؟

اگر شما هم سوال دارید میتوانید سوال خود را همینجا از ما بپرسید، ما در کمترین زمان، پاسخ سوال شما را آماده و همزمان علاوه بر این صفحه، در کانال تخصصی آکادمی BPM و BPMS هم منتشر میکنیم.

سوالات دیگر کاربران که شاید سوال شما هم باشد…

به این مطلب امتیاز دهید

عضو خبرنامه  فراگستر شوید تا از آخرین اخبار و اطلاعات جدید سریعتر باخبر شوید.

۴۲۶۲۳ (۰۲۱)